zaterdag 26 mei 2012

musicaa


Toch gek, zo’n vrijdag die geen funky friday meer is. Niet meer standaard elke vrijdag over muziek schrijven, best wel jammer. Daarom heb ik vandaag toch maar een combinatie muziek en verhaal voor jullie.
Ik ga jullie gewoon mijn favoriete nummers van het moment laten horen en daar iets omheen vertellen. Iets wat ik heb meegemaakt, gewoon voor de leuk of welke emoties er bij mij tevoorschijn komen. Oja, en bereid je voor op een hoop glee...

Gers Pardoel - we missen je
Ik begin maar met het meest recent gedownloade nummer en dan beginnen we dus bij Gers Pardoel. Geheel tegen mijn principes in heb ik toch zijn album gedownload. Ik ben namelijk niet echt fan, ik vind het een beetje simpele muziek. Leuk voor even en alles lijkt op elkaar, dat was mijn mening over Gersje. Live was hij wel oké en charisma heeft hij zeker, maar helemaal overtuigd was ik niet. Toch hoorde ik vorige week bij MetMichiel zijn nieuwe single en daarin hoorde ik dat hij toch meer diepgang in zijn nummers stopt. Toen mijn broertje ook nog dit nummer liet horen was ik helemaal verkocht.
De tranen liepen over mijn wangen en ik kreeg een brok in mijn keel, wat is dit mooi. Ik vroeg aan Leon (hij is 9): “waar denk je aan bij dit nummer?” En met tranen in zijn stem zegt hij: “Aan Opa en aan Tonko (mijn neefje van 16 die nog geen jaar geleden is overleden).” En toen had ik een enorme berg zakdoeken nodig!
mon petit frere
chef’special - ready or not
Dan nu mijn favoriete band evahhhh. Chef’Special <3 ik kan het niet helpen, maar ik kan geen slechte punten vinden. Life zijn ze helemaal da bomb en ik hoop nog veel shows van ze te kunnen zien. Dit nummer deden ze in het begin van hun carrière bij MetMichiel en is een cover van de fugees. Het is een heel sexy nummer, maar tegelijkertijd ook heel funky en smooth. Verder heb ik er niet zoveel over te zeggen, geniet gewoon!
Stiekem de reden van mijn liefde voor de muziek van Chef'Special: Joshua, de zanger (wel typisch dat op de enige gelukte foto van mij, je niet eens een gezicht kan zien -.-)
rita ora - somebody that I used to know
Een goed nummer moet door iedereen gezongen kunnen worden. Vind ik dan. En Somebody that I used to know heb ik van 6 verschillende artiesten op mijn computer staan. Deze ingetogen versie van Rita Ora is de meest gevoelige versie en ook bij dit nummer kan ik mijn zakdoeken erbij pakken.


glee - It’s all coming back to me
Ach, Glee cover nummer 1, een klassieker van Celine Dion. Miss Dion en ik matchen niet zo. Van my heart will go on kreeg ik nachtmerries en ook haar andere muziek kan mij niet bekoren. Misschien dat je mijn moeder de schuld van dit alles mag geven, want zij houdt van dit gekweel. De versie van Glee daarentegen is subliem. Lea Michelle a.k.a. Rachel Berry brengt dit nummer zo ontroerend en door de mooie (show)koortjes wordt het een prachtig geheel. Again, some tissues please!
Tissues!
chef’special - bad motherfucker
Dit nummer speelden de Cheffies ook tijdens hun show waar ik bij was en was gelijk verkocht. Ik hoop dat er nog een studio versie binnen nu en een paar maanden online komt, want IK WIL MEEEEEEEER! In een interview las ik dat we helaas tot 2013 moeten wachten voor een nieuw album, maar hé, we zijn al op de helft van 2012 :)


will & the people - lion in the morning sun
I’M A LION IN THE MORNING SUUUUUUUUUUN! Wiehoooeeee, wat een feestje! Bij het bevrijdingsfestival Groningen was er niet zo heel veel publiek, maar zo hadden we wel de ruimte om te dansen en te springen. Die gasten zijn energiek en bouwen echt een feestje. Ik zou ook naar weirdos, misunderstood, salamander en nog veel meer van hun muziek gaan luisteren!
Will and the People op bevrijdingsfestival Groningen, wiehoeee
glee - shake it out
Kippenvel. Zakdoeken. Wat woorden die voor een kwart van de covers van Glee opgaan. Ook Shake it Out is zo’n nummer. Ik heb ook een hekel aan het origineel van dit nummer, maar ook hier heeft de Glee versie het nummer ‘gered’.
glee - it’s not right but it’s okay 
Oké dan, nog een beetje Glee om het af te leren. Dit was van de Whitney Houston tribute aflevering. Elk nummer uit deze aflevering is briljant. Maar dit nummer is mij het meest bijgebleven, de reden is mij ook onbekend. Oh en How Will I Know & My love is your love zijn ook erg ontroerend, maar ja, kijk gewoon de hele aflevering!


chef’special - road I walk on
Ik zou hier gewoon het hele album van Joshua en co neer kunnen zetten, maar dat is iets teveel van het goed, denk je ook niet.. Toch moet ik ook dit nummer met jullie delen, want ik herken me hier wel in. “The road I walk on is always lonely, the other roads they’ll be mostly folding (?), but if you think that you’ve come to know me, oh please.” Dat stuk vooral, erg herkenbaar. En de briljante hidden track die er achteraan komt is ook prachtig; heerlijk wegdromen (en heb je nog niet genoeg gehad, kijk dan hier de hele show die ze op eurosonic deden (I wish I was there))
mijn plakplaatje dat ik kreeg bij het concert van Chef'Special
one direction - save tonight
Guilty pleasure confession! Ik heb een zwak voor corny boybands. En zeker de snoepjes van 1D. Ik wil mezelf geen grote fan noemen, maar af en toe is hun muziek echt heerlijk. Dit nummer doet me trouwens enorm denken aan de inzending van Zweden voor het songfestival, niet verkeerd!


kyteman orchestra - mushroom cloud
We sluiten af met een bombastisch nummer. Colin Benders is een zeer getalenteerde man en wat hij allemaal bereikt met zijn muziek is echt amazing. Dit nummer was live echt helemaal geweldig. Jammer dat we niet vooraan bij zijn optreden bij bevrijdingsfestival Groningen konden staan, maar ook op een afstandje was het geweldig. Ik hoop met mijn zusje naar festival Mundial te gaan & ze daar te zien (net als will & the people en Chef’Special ofcourse)
Oja, hoe mijn schoenen er na een dagje festival uitzien..
Bam. meer dan 1000 woorden, a lot I know, maar over muziek kan je nooit teveel zeggen, toch? Wat zijn jouw favoriete nummers van het moment? Welke artiesten vind jij amazing? En ga je dit zomer nog lekker naar wat festivals? 

1 opmerking:

  1. Zittten echt leuke nummers bij!! Ik ben zelf niet zo van de festivals ik ga liever naar kleinschaliger concerten

    BeantwoordenVerwijderen

thanks voor je bezoek + reactie, maar remember: karma bites! So spread the love..