zondag 1 april 2012

yummeh sunday #2

Elke zondag blikken wij terug op het eten van de afgelopen week (/weken). Wat was er lekker, is er nog iets mislukt & delen we lekkere recepten! Omdat dit mijn eerste yummeh sunday is, heb ik in het begin een overzicht met mijn kookkunsten van de afgelopen weken + 1 mini recept, ter introductie :)



 Ik kook een hoop pasta. Minstens om de week, er zijn ook zoveel lekkere recepten te vinden! Dit was tagliatelle met tomatensaus, kaas en basilicum. De oranje kleur komt door de saus, zo cool!
 Daarbij aten we een frisse salade. Dit was met spinazie, avocado, citrusvruchten sinaasappel, grapefruit) en feta. Mijn moeder vond dit zo lekker dat ik het daarna nog 3 keer heb moeten maken, haha.
 Als toetje hadden we ook iets Italiaans, namelijk met citroen. De precieze benaming weet ik niet meer, maar het was een soort koekje met vitroenroomvulling en lekker marscapone droomijs erbij.
 Skittles zijn een obsessie geworden, want het is hier bijna niet te krijgen. Niet in de bioscoop, de plaatselijke super (jumbo, supercoop, dekamarkt, c1000), nergens. Als ik dan ergens een doosje skittles tegenkom, moet hij mee!
 Ik kan zo genieten van een fruitsalade! Dit was met aardbei, banaan en peer, yumm
 Mijn zusje was een dag vrij, dus moest er gebakken worden. We kozen samen voor m&m blondies. Heel erg lekker, maar heel erg verslavend
Ook aten we weer pasta, dit keer pasta pesto met spekjes en heerlijk gekruide kip. Simpel maar lekker, omdat we een overheerlijk toetje hadden!

 Het was chocoladetaart met aardbeien en vanilleijs. De taart is krokant van buiten, maar heerlijk smeuïg van binnen, deze heb ik inmiddels ook al weer 3 keer moeten maken.
 Mijn tussendoortje is tegenwoordig steeds vaker een cake in een kopje. Zo simpel, maar zo lekker. De variant met hagelslag en bruine suiker bevalt mij het beste!
 Nog zo'n topper bij ons thuis, mijn zelfgemaakte taco's. Deze taco's maak ik van wraps die ik met vulling frituur. Dan doe je er extra kaas, sla, tomaat, zure room en chilisaus over en eten maar. Zelfs mijn oma is er dol op & ik heb het ook bij haar gemaakt, wat genoot ze!
 En nog meer pasta. Dit keer was het gebakken pasta met citroen en basilicum. Meestal maak ik de ene week iets vegetarisch en de andere week iets met kip, omdat ik flexetarier ben. Hier had ik iets teveel citroen toegevoegd, maar al doende leert men ;)
 Ik word ook vrolijk van de speciale paasm&m's! De andere kleuren zijn groen, lichtblauw en zachtgeel, maar hier heb ik speciaal alle roze m&m's ertussen uit lopen zoeken. 
 Deze maakte ik voor de verjaardag van Bianca, het zijn oreo pops. Hier komt sowieso nog een recept van online, want ook in Duiven viel het zeer in de smaak. 
 Afgelopen donderdag was het weer vleesdag en ik heb gemarineerde kip met bacon en kaas gemaakt (met mijn domme hoofd niet op de foto gezet) en dit was het bijgerecht. Shoarmabroodjes uit de oven, met kruiden en wat olie. Heerlijk bijgerechtje!
 En mijn papa was vrijdag ook jarig & daar hoort taart bij. Deze tiramisutaart stond in de bijlage van de telegraaf en moest gelijk uitgeprobeerd worden! Extra aardbeien en een toef slagroom voor de liefhebber, et voila, een heerlijke verjaardagstaart.
Ook vroeg mijn vader of ik wat hapjes wilde maken. Nou is dat 1 van mijn specialiteiten, dus zo gezegd zo gedaan. Dit waren de bladerdeeghapjes (met coctailworstjes, kaas en kruiden & tomatenpuree, kruiden, salami en kaas). Maar ik maakte ook wraphapjes, sneed wat worst en kaas en was druk bezig als barvrouw.
En hier het minireceptje van de cupcakes die ik ook voor de verjaardag van m'n vader maakte. 
voor 12 cupcakes:
125 gr boter (kamertemperatuur)
125 gr zelfrijzend bakmeel
125 gr kristalsuiker
2 eieren (kamertemperatuur)
2 el melk (kamertemperatuur)
1. Weeg de ingrediënten
2. zorg dat de bakvorm klaarstaat met vormpjes (heb je geen muffinvorm, dan kan je ook dubbele vormpjes gebruiken)
3. snijd de boter in stukjes
4. voeg al mixend, beetje bij beetje, de suiker toe
5. voeg de eieren 1 voor 1 toe en mix tussendoor
6. voeg al mixend, beetje bij beetje, het zelfrijzend bakmeel toe
7. mix de melk erdoor
8. voor choco cupcakes, voeg 4 theelepels cacao toe
9. mijn cupcakes waren iets gevulder dan 1 waar je frosting op wilt doen, maar  2/3 van het vormpje vullen is ongeveer de maat. 
10. Na 25 minuten in de oven op 175ºC zien ze er zo uit.
11. En nog wat decoratiemateriaal (pure chocola met geraspte witte chocolade & glazuur met suikersprinkles)
 Allemaal heel veel succes met bakken & vergeet niet van het beslag te snoepen, hihi!

1 opmerking:

thanks voor je bezoek + reactie, maar remember: karma bites! So spread the love..